fredag 4. april 2008

Lese, skrive, lære, kunne eller forstå? (Bloggoppgaver uke 15 for Ingunns gruppe)

Nå har vi blogget en stund. Dere har skrevet mange gode innlegg på bloggene deres, og det har vært en glede å følge med på hva dere skriver. Noen av dere har blitt glade for denne muligheten til å få uttrykke dere, og det er flott. Samtidig oppstår det et behov for å vite mer om hvem som faktisk leser det vi skriver og hva leserne syns, og dette skal vi konsentrere oss om denne uka. Dere får to oppgaver:

1. Gå inn på minst tre av bloggene til klassekameratene deres. To av dem skal være de to som er etter deg på klasselista. (Lista ligger på It'sl. hvis du ikke vet det) Les noen av innleggene de har skrevet, og kommenter et innlegg hos hver av dem. Den skal være saklig og hyggelig i tonen, men det er lov til å være uenig i innholdet, selvsagt.

2. Ta stilling til følgende påstand her på Bloggsberg: Blogging kan bidra til bedre læring og forståelse. Skriv din mening i kommentarfeltet, og husk å begrunne synet ditt. Det kommer til å bli mange kommentarer, og det er viktig at dere leser hva de andre har skrevet også slik at det kan bli en god debatt.

Til slutt: Dere som ikke har fått unna alle tidligere oppgaver har sjansen til å rydde opp denne uka.

23 kommentarer:

Ellisiv sa...

Jeg tror dette utsagnet kommer veldig an på. Når vi har så mange forskjellige oppgaver, slik som vi har, tror jeg det kan bidra til både bedre læring og forståelse. Dette er både pga de varierte oppgavene med muligheter for ulik tolkning og måte og skrive på, men også det at vi er oppfordret til å lese på andres blogger, gjør at vi lærer mer enn vi vanligvis ville gjort. På bloggen får man uttrykt seg fritt, men innenfor visse rammer. Man kan vise at man skrive mange forskjellige oppgaver, og man kan selv velge om stilen skal være personlig eller ikke.

Ine sa...

Jeg er helt enig med Ellisiv. I tillegg til dette synes jeg det er en mer interessant måte å gjøre oppgaver på. Den er mer moderne og man får mer lyst til å begynne. Dette er også med tanke på at andre kan se det du skriver, så man vil gjøre sitt beste. Etter min mening kan det være litt negativt også, for jeg personlig er ikke så glad i at folk leser det jeg skriver, men er vel bra å øve seg på det også:)

Maria Elise sa...

Jeg er veldig enig med Ellisiv og Ine:) Blogging er en veldig bra måte å lære på og å utvikle egne ferdigheter. Jeg syns det er bra at vi får vist det vi jobber med, for som Ine sa så legger vi kanskje litt ekstra arbeid i noe vi vet hvem som helst kan lese. Ved å lese andres blogger får vi også inspirasjon og vi kan lære av hverandre og vi blir også tryggere på å vise frem enge tekster. Det at vi får lekse å skrive i bloggen syns jeg gir mye mer frihet enn å måtte gjøre bestemte oppgaver i en bok. Når du blogger kan du bestemme selv hva du vil skrive om innenfor det tema læreren har valgt.

Julie H-S sa...

Kunne ikke sagt det bedre selv. Publiseringen gjør at man jobber ekstra for at det skal virke interessant - for man vil jo oftest at andre skal lese det! Oppgavene vi gjør vil ikke kun bli lagret på datamaskinen, slettet og så bli glemt, men de vil være tilgjengelige slik at man kan lett finne de frem. Slik kan man huske mye av det man har vært gjennom. Det er også mye lettere å binde tråder og reflektere når man har alt på ETT lett tilgjengelig sted. Kunne ønske vi hadde holdt på med dette på undomskolen også. :D

Maria Christoffersen sa...

Jeg vil si at det er en selvfølge at blogging bidrar til læring og forståelse, men til en viss grad. Som Ellisiv var inne på, det varierer veldig med forskjellige oppgaver, personlige interesser og hva slags læremåter som er best for hver enkelt hvor mye læring og forståelse man får ut av bloggingen til slutt. Uansett tror jeg alle kan få no bra ut av det, enten det er læring eller forståelse. Så blogging var en super idè som vi burde fortsette med!

Jakob sa...

Jeg er ikke enig med noen av de innleggene over, syns blogging er greit til tider, men når vær eneste norsk-lekse blir å oppdatere bloggen på en eller annen måte blir det for dumt. Tror jeg lærer mindre enn hva jeg ville ha gjordt hvis vi ikke hadde blogget hver uke.

Til slutt må jeg si at denne oppgaven her har vært den morsommste, men kan ikke si jeg lærte noe nytt.

Alexander sa...

jeg synes blogging bidrar til bedre læring og forståelse. Det kommer jo helt ann på hvor seriøst du tar bloggingen og hvor hardt du jobber med den. Ut i fra de oppgavene vi har fått, hvor vi kunne velge litt valgfritt osv synes jeg det har vært mye morsommere å gjøre leksene. Det at det du gjør kan bli lest av alle i hele verden som forstår norsk og har internett gjør at man arbeider hardere for å ikke virke stokk dum.

Eline sa...

Jeg tror at blogging kan bidra til bedre læring og forståelse fordi man skriver så mange forskjellige meninger og oppgaver, i alle fall i vårt tilfelle! Som nevnt over er det å lese andres meninger, det å vite at andre kan lese og tolke på forskjellige måter tror jeg også er en positiv måte å lære på. Jeg føler iallefall at oppgavene får mer mening og kanskje prøver litt hardere! Men som jakob sa tror jeg i lengden at andre oppgaver, som litt lengre tekster og mer utdypende, kan være en annen positiv måte å lære på. Men bloggingen gjør leksene morsommere, og man gjør kanskje denne oppgaven mer bevisst og grundig? Det tror jeg.

Silje-Marie sa...

Hvor mye man lærer av å blogge kommmer veldig an på hvordan du tar oppgavene du får. Selv føler jeg at jeg har lært mye, både fordi jeg merker at jeg skjerper meg mye mer når det gjelder for eksempel rettskriving, og fordi jeg bruker mer tid til å tenke over oppgavene vi blir gitt(begge deler fordi jeg vet fler enn bare meg og læreren min vil kunne lese det).
Når du blogger blir man også mer fokusert på å finne bilder som passer til, og ikke minst blir man flinkere til å bygge opp tekster så det ser mer ryddig ut. Alt i alt er jeg stort sett enig med de andre meningene her, blogging er både spennende og lærerikt:)

André sa...

Jeg tror at blogging kan bidra til en bedre forståelse av nettet, og kildebruk. Vi lærer også hvor mange muligheter man har når man har tilgang til nettet.

Siden vi publiderer innlegget på nettet, så kan hvem som helst komme innom å ta en titt på det arbeidet man har gjort. Dette gjør jo at de fleste gjør oppgaven ekstra ordentlig.

Ingrid sa...

Som det er blitt sagt i mange av kommentarene over, kommer det veldig an på egen interesse og innsats om man lærer mer eller får bedre forståelse, men det gjelder jo nesten alt! Ellers har ihvertfall jeg fått veldig mye ut av å blogge på skolen. Jeg har lært masse om internettet som jeg aldri hadde klart å lære på egenhånd:)

Hanne Oh Je! sa...

Jeg er enig med alle! Nemlig at dette er veldig individuelt. Men selv syntes jeg dette er en veldig fin, morsom og spennende lærings metode. Ja - man vil gjøre sitt beste å vise seg fram, siden andre kan se det du gjør. Ja - Det er lettere å gjøre disse leksene, det er mere motiverende og spennende. Ja - det kan være litt stressende til tider å måtte legge inn noe nytt hele tiden. Spesielt når man ikke kommer på noe bra. Men alt i alt - jeg setter veldig stor pris på denne arbeids og lærings metoden. Lærer masse av meg selv og andre bloggere!

Hanne sa...

For min del bidrar ikke blogging til bedre læring eller forståelse, men det er kanskje min egen feil fordi jeg ikke liker det.
Men av de oppgavene vi har fått tror jeg ikke jeg har lært så mye som jeg hadde gjort hvis jeg haddde fått en vanlig norskoppgave, som jeg slapp å publisere på en blogg.
Men samtidig er det mye å lære i å lese andres blogger å se forskjellige tolkninger.

Ingrid MAS sa...

Oj, sent ute nå.. Deilig å få skrive litt frie tekster i bloggen. Man lærer jo av å øve seg på sånt. Enig med André, muligheten for at mange folk kan lese det du skriver, gjør at du skjerper seg. Gøy at man kan se hverandres ting. Og man får bedre forståelse av nette når men skriver på nettet selv. Det å blogge som skoleoppgave var en fin, original idé. Liker bloggingen, men jeg er fortsatt bittelitt skeptisk til noe: Man presser faktisk elevene til å publisere arbeidet sitt, og det kan jo umulig alle være helt komfortable med (ihvertfall ikke hele tiden...)

ŘÌ$H sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Line sa...

Jeg synes det er både bra og ikke så bra sider ved blogging. Man lærer jo å formulere det man skriver bedre og jeg er enig i at man sikkert gjør alt mer nøye siden alle har tilgang til å lese det man skriver. Man er veldig fri til å skrive det man vil innenfor de temaene vi får, men jeg synes også det kan være vanskelig å finne på noe..

Eirik sa...

Det er IKKE lov til å legge ut bilder av folk uten deres tillatelse...

Anders sa...

Ved blogging får man bedre IT kunnskap, lærer om sammensatte tekster + at man kan goså lese og lære av hva andre elever skriver. Det er også noe nytt, og "uvanelig". Så jeg har et positivt syn på blogging!

Bendik sa...

Anders, hvordan kan man få bedre IT-kunnskap? Det eneste du lærer å å skrive, og trykke på "Publiser innlegg."

Maagnus sa...

Jeg tror nok så absolutt at blogging kan føre til bedre forståelse og læring i ulike fag. Blogging kan utvikle ens evne til å reflektere og drøfte problemer på en litt annen måte enn ved vanlige oppgaver. Det gir deg også en mulighet til å dele dine erfaringer og meninger med andre, og da gir deg sjansen til å komme i kontakt med andre mennesker med samme interesser. Likevel kan bloggingen bli krevende. Du blir pålagt til å følge opp, og oppdatere siden din for at den skal være interessant å lese. Mange kan også føle det ubehagelig å måtte publisere oppgavene sine på internett. Derfor tror jeg at blogging en veldig god måte å forbedre sine forskjellige kunnskaper på, for dem som interesserer seg, og er villige til å legge litt arbeid i det.

Ingvild sa...

Jeg er enig med Anders. Bloggingen har bidratt til at jeg, i hvert fall, har lært mer og forstått mer om forskjellige måter å bruke internett og pc’n på. Vi lærer blant annet å kombinere bilder og tekst på en annen måte, å bruke kilder ved å legge til pekere og å dele det vi skriver med andre. Å blogge er en ny måte å utgi informasjon på og å si sin mening om en sak.

ŘÌ$H sa...

Hei,
Blogging i begynnelsen var mange skeptiske til, men som tiden gikk begynte mange å like denne formen for "mappevurdering". Selv om vi tenker på dette som vår "dagbok", er vi bevisste på at andre leser det, særlig norsklærerne. Og da setter vi inn litt ekstra innsats for å gjøre bloggen og innleggene interessante, morsomme, osv. I og med at Sandvika er en IKT-Skole, synes jeg at det er veldig bra med en slik form for undervisning. Jeg har hvertfall hatt det veldig gøy med blogging. Jeg har fått tips fra andre mennesker, lært om dette verktøyet og bruk av det, og også blitt kjent med andres tanker og meninger. Men jeg er også enig med Jakob om at vi kan øve på skriving gjennom andre metoder. Jeg har bl.a. lært at man ikke må legge skjul på sine meninger, men heller stå frem for det man skriver og mener.

Sara K sa...

jeg tror utsangnet stemmer fordi jeg mener at vi får et høyere press på oss selv når vi et at alle kan lese det vi mener og skriver, eller at man har lyst til at andre skal lese inleggene sine slik at man må skrive mer intresangt, som noen her har nevnt tidligere. det fører til at kansje man blir mer streng på sit egen arbeid. Man kan også få ideer og kunskap ved å lese andres blogger som du kan få nytte av i din blogg eller andre skrive oppgaver.